10-15 minuten leestijd  •
Publicatie: 13 juni 2025

Een up-to-date curriculum

Het curriculum moet ook actueel blijven nadat de lopende actualisatie klaar is. De maatschappij zal blijven veranderen en het onderwijs mag niet achter blijven. Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Een up-to-date landelijke curriculum is daarvoor het fundament. SLO ontwikkelt daarom een aanpak voor periodiek curriculumonderhoud. Zodat het landelijk curriculum straks niet alleen actueel is, maar ook blijft.

Op deze pagina leggen we uit wat ons idee is bij periodiek onderhoud aan het curriculum en uit welke elementen dit systeem bestaat. Eén van de uitdagingen is om de stem van de leraar en de leerling meer systematisch te beluisteren en mee te nemen. Want een doordacht curriculum doen we samen. Nu én in de toekomst.

Lucie Gooskens
Suzan van Dieren
Strategisch adviseur
Matthijs Driebergen
Curriculum-ontwikkelaar
Eveline Otter
Curriculum-ontwikkelaar

“Een curriculum is mensenwerk”

Leraren, schoolleiders of onderwijsorganisaties hebben vaak goede ideeën voor het onderwijs. Sinds maart 2025 verzamelt SLO via een nieuw loket concrete voorstellen om het curriculum nog beter te maken.

Curriculumontwikkelaars Eveline Otter en Matthijs Driebergen geven een kijkje achter de schermen: “Het nieuwe loket is meer dan een administratief instrument. Het is een uitnodiging aan iedereen om na te denken over wat goed onderwijs werkelijk inhoudt. Of je nu een leraar bent met een briljant idee, een organisatie met vernieuwende lesmodules, of gewoon iemand die een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling signaleert. Met het loket slaan we een brug tussen de dagelijkse onderwijspraktijk en de landelijke curriculumontwikkeling.”

Lees het volledige artikel

Vier elementen van curriculumonderhoud

Deze vier elementen zorgen ervoor dat het curriculum niet alleen actueel is maar dat ook blijft.

Bekijk de factsheet
Adviesrapport
OCW over landelijke monitoring gerealiseerde curriculum

Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden. "Scholen zijn heel betrokken bij hun onderwijsprogramma" zegt Annette van Noorel, onderwijskundige bij SLO. "Mooi om te zien dat het curriculum leeft.

Lees het volledige artikel

Curriculum thema’s

In opdracht van het ministerie van OCW en samen met het onderwijsveld is de actualisatie van het huidige curriculum in volle gang. Tegelijkertijd ontwikkelen we de komende jaren ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen bij de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen naar een eigen schoolcurriculum. Om ervoor te zorgen dat het curriculum ook in de toekomst actueel blijft, ontwikkelen we een aanpak gericht op continu voorspelbaar curriculumonderhoud als de huidige actualisatie is afgerond.

Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s*

Van actuele kerndoelen naar onderwijs

Periodiek curriculum­­­-onderhoud