10-15 minuten leestijd  •
Publicatie: 2 december 2024

Het vakmanschap van de leraar bij curriculumontwikkeling

Met de komst van de geactualiseerde kerndoelen ligt er een kans voor alle scholen om een betekenisvol en samenhangend curriculum te ontwikkelen dat aansluit bij de visie van de school.

Op deze pagina vind je inspirerende praktijkverhalen en ervaringen van leraren. Hoe hebben zij het aangepakt, wat werkt (en wat niet) en welke waardevolle inzichten kunnen jou verder helpen? Gebruik de tips en tools van SLO waarmee je vandaag nog aan de slag kunt.

Lucie Gooskens
Lucie Gooskens
Programmamanager
Jacquelien Bulterman
Auteur van het boek Het lerarentekort, pleidooi voor vakmanschap
Geesje van Slochteren
Curriculum-ontwikkelaar bij SLO

“Zet de leraar centraal bij onderwijsvernieuwing”

Elke school gaat vroeg of laat aan de slag met het curriculum: om de basisvaardigheden te versterken, de onderwijskwaliteit te verbeteren of om de onderwijsvisie aan te scherpen. Met de kerndoelen in aantocht is het belangrijk dat het curriculum op alle scholen de aandacht krijgt. De vraag is: hoe maak je de vertaalslag naar een schooleigen curriculum? En natuurlijk ook: wie gaat die vertaalslag maken? Als het aan Jacquelien Bulterman en Geesje van Slochteren ligt, krijgen leraren een centrale rol. ‘We zijn geneigd om onderwijsvernieuwingen top-down in te voeren. Maar eigenlijk weten we allemaal dat het vakmanschap van de leraar de beste basis is voor een sterk schooleigen curriculum’, zegt Van Slochteren.

Lees het volledige artikel

Materialen

Hoe kom je van dromen en ambities naar een schoolpraktijk waarin je bedoeling zichtbaar is? Hoe werk je samen aan die schoolvisie, hoe houd je grip op je kwaliteit en blijf je bewuste keuzes maken in je schoolcurriculum? SLO biedt inspirerende hulpmiddelen waarmee je direct aan de slag kunt, alleen of samen met je team. De materialen hieronder zijn leergebied-overstijgend en direct in te zetten.

Analyseer je curriculum

Ontwikkel je curriculum

Evalueer je curriculum

Ervaringsverhaal
”De evaluatietool geeft houvast bij de implementatie van nieuwe onderwijsconcepten”

SLO ontwikkelde onlangs een nieuwe evaluatietool die meer grip geeft op de kwaliteit van curriculumontwikkeling. Met de tool stel je een plan op voor het evalueren van bijvoorbeeld een nieuw vak, projectonderwijs of onderwijsconcept. De tool is gemaakt voor docenten, beleidsmedewerkers, kwaliteitsmedewerkers, curriculumontwikkelaars, schoolleiders en ieder ander die wil werken aan kwaliteit van curriculum.
Nicole Rexwinkel, kwaliteitscoördinator in het primair onderwijs, ging voor het eerst aan de slag met de evaluatietool en is enthousiast.

Lees meer
Kinderen schoolplein
Dit artikel is een publicatie uit het OM SLO onderwijsblad, 12-05-2024.
Aan dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden.

Ook interessant:

`