Het vakmanschap van de leraar bij curriculumontwikkeling
Met de komst van de geactualiseerde kerndoelen ligt er een kans voor alle scholen om een betekenisvol en samenhangend curriculum te ontwikkelen dat aansluit bij de visie van de school.
Op deze pagina vind je inspirerende praktijkverhalen en ervaringen van leraren. Hoe hebben zij het aangepakt, wat werkt (en wat niet) en welke waardevolle inzichten kunnen jou verder helpen? Gebruik de tips en tools van SLO waarmee je vandaag nog aan de slag kunt.
Auteur van het boek Het lerarentekort, pleidooi voor vakmanschap
Geesje van Slochteren
Curriculum-ontwikkelaar bij SLO
“Zet de leraar centraal bij onderwijsvernieuwing”
Elke school gaat vroeg of laat aan de slag met het curriculum: om de basisvaardigheden te versterken, de onderwijskwaliteit te verbeteren of om de onderwijsvisie aan te scherpen. Met de kerndoelen in aantocht is het belangrijk dat het curriculum op alle scholen de aandacht krijgt. De vraag is: hoe maak je de vertaalslag naar een schooleigen curriculum? En natuurlijk ook: wie gaat die vertaalslag maken? Als het aan Jacquelien Bulterman en Geesje van Slochteren ligt, krijgen leraren een centrale rol. ‘We zijn geneigd om onderwijsvernieuwingen top-down in te voeren. Maar eigenlijk weten we allemaal dat het vakmanschap van de leraar de beste basis is voor een sterk schooleigen curriculum’, zegt Van Slochteren.
We vroegen het een aantal leraren tijdens het SLO-congres in november 2024.
Materialen
Hoe kom je van dromen en ambities naar een schoolpraktijk waarin je bedoeling zichtbaar is? Hoe werk je samen aan die schoolvisie, hoe houd je grip op je kwaliteit en blijf je bewuste keuzes maken in je schoolcurriculum? SLO biedt inspirerende hulpmiddelen waarmee je direct aan de slag kunt, alleen of samen met je team. De materialen hieronder zijn leergebied-overstijgend en direct in te zetten.
Analyseer je curriculum
Analyseer je curriculum
Met het curriculaire spinnenweb en de teamgids curriculumanalyse stel jij de juiste vragen om het gesprek te voeren over het curriculum. Zo werk je samen aan een schoolcurriculum dat aansluit bij jullie onderwijsvisie.
Met de evaluatietool stel je een plan op voor het evalueren van bijvoorbeeld een nieuw vak, projectonderwijs of een onderwijsconcept. Ben je nog niet zo bedreven in curriculumevaluatie, geen zorgen: bij elke stap van de tool geven we je voorbeelden of tips.
”De evaluatietool geeft houvast bij de implementatie van nieuwe onderwijsconcepten”
SLO ontwikkelde onlangs een nieuwe evaluatietool die meer grip geeft op de kwaliteit van curriculumontwikkeling. Met de tool stel je een plan op voor het evalueren van bijvoorbeeld een nieuw vak, projectonderwijs of onderwijsconcept. De tool is gemaakt voor docenten, beleidsmedewerkers, kwaliteitsmedewerkers, curriculumontwikkelaars, schoolleiders en ieder ander die wil werken aan kwaliteit van curriculum. Nicole Rexwinkel, kwaliteitscoördinator in het primair onderwijs, ging voor het eerst aan de slag met de evaluatietool en is enthousiast.
Lees meer
ONDERZOEK
Samen bouwen aan beter onderwijs
Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden. "Scholen zijn heel betrokken bij hun onderwijsprogramma" zegt Annette van Noorel, onderwijskundige bij SLO. "Mooi om te zien dat het curriculum leeft.
Schooleigen curriculumontwikkeling uitgelegd in 3 minuten
Dit artikel is een publicatie uit het OM SLO onderwijsblad, 12-05-2024. Aan dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden.
Ook interessant:
Voor scholen is goed onderwijs en het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen van groot belang. Een goede vertaalslag van landelijke kaders naar een schooleigen curriculum is hierbij essentieel en de rol van leraren en schoolleiders cruciaal.
In 2024 gebeurt er veel rondom het landelijk curriculum. ’Er wordt hard gewerkt aan nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s waarmee we scholen en leraren meer richting, helderheid en focus geven.