3minuten leestijd •
Publicatie: 2 december 2024 • Tekst: Joyce van Schip
Onderzoek
Samen bouwen aan beter onderwijs
Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol?
Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden. "Scholen zijn heel
betrokken bij hun onderwijsprogramma" zegt Annette van Noorel, onderwijskundige bij SLO. "Mooi om te zien dat het curriculum leeft."
Annette: “Met dit onderzoek willen we meer zicht krijgen op wat scholen doen met het curriculum – het vormgeven van hun onderwijsprogramma en waar zij tegenaan lopen. Waarom gaan sommige scholen wel aan de slag met onderwijsvernieuwing en anderen niet? Wat zijn de beweegredenen en welke rol speelt beleid daarbij? Daarnaast onderzoeken we of scholen het curriculum schoolbreed ontwikkelen of dat leraren of vaksecties keuzes voornamelijk zelf maken.
Curriculum staat op de kaart
Scholen zijn veel bezig met onderwijsontwikkeling: minstens 80% past hun programma actief aan. Deze betrokkenheid is vaak ingegeven door schoolambities en kwaliteitsvraagstukken (zie figuur 1/hoe actief zijn de scholen). Een breed palet van aanpassingen wordt genoemd: denk aan meer werken vanuit doelen, anders omgaan met toetsen of het zoeken naar manieren om de motivatie van leerlingen te verhogen. Landelijke beleidsontwikkelingen spelen hierbij ook een belangrijke rol, zoals de aandacht voor basisvaardigheden.