Ondersteunend platform
Als de nieuwe kerndoelen zijn vastgesteld en door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd, is het voor Tromp nog niet klaar. Integendeel: ‘Alles wat nieuw is vraagt om tijd en inspanning. SLO ondersteunt leraren bij deze ontwikkeling.’ Waar blijkt dat uit? ‘Wij staan naast de leraar. We ontwikkelen een centraal platform waar je alles kunt vinden. De doelen, de leerlijnen voor jouw vak en leerjaar, voorbeelduitwerkingen en handreikingen.’ SLO laat goed zien hoe verschillende leergebieden met elkaar verbonden zijn. ‘Wat kan een juf of meester in groep drie al doen om te werken aan de kerndoelen in groep acht? De nieuwe doelen gaan op termijn rust en werkverlichting opleveren. Daarvan ben ik overtuigd.’ Ondertussen houdt Tromp vinger aan de pols. ‘Lukt het scholen om de nieuwe doelen te vertalen naar de praktijk? Waar is ruimte voor verbetering? Dit is geen tijdelijke opdracht’, benadrukt hij. ‘Dit is een maatschappelijke taak waar we met alle scholen de komende jaren aan zullen werken. Tijdens dit proces kunnen leraren op ons rekenen.’