3-5 minuten leestijd  •
Publicatie: 14 mei 2024  •
Auteur: Marijn Ruhaak

Leraren kunnen op ons rekenen

In 2024 gebeurt er veel rondom het landelijk curriculum. ’Er wordt hard gewerkt aan nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s waarmee we scholen en leraren meer richting, helderheid en focus geven. SLO ondersteunt leraren met kennis en handreikingen bij het realiseren van goed onderwijs’ aldus Sanne Tromp, directeur kennis en innovatie van SLO.

Sanne Tromp
Sanne Tromp
Directeur kennis en innovatie/lid van het bestuur

Veranderingen in het onderwijs

De komende tijd krijgt het onderwijs te maken met een aantal belangrijke veranderingen. De huidige kerndoelen voor het po, onderbouw vo en (v)so en de examenprogramma’s worden aangepast. ‘Dat is hard nodig’, vertelt Tromp. ‘De kerndoelen bestaan al sinds 2006 en in achttien jaar tijd is er veel veranderd. Actuele, duidelijke doelen moeten focus en richting geven. Scholen en leraren hebben daar behoefte aan. De Staat van het Onderwijs laat zien dat de uitdagingen groot zijn. Een helder landelijk curriculum helpt scholen die te lijf te gaan.’

Houvast en duidelijkheid

De nieuwe doelen maken duidelijker wat moet en wat mag. Tromp legt uit: ‘De huidige kerndoelen geven last noch gemak. 
Ze zijn weinig concreet. Leraren hebben behoefte aan meer houvast. Wat moéten kinderen kennen, kunnen en ervaren en wat is optioneel?’ De nieuwe kerndoelen dragen bij aan het terugdringen van overladenheid van leraren én leerlingen.

‘De Staat van het Onderwijs laat zien dat de werkdruk hoog is en er steeds meer op het bordje van de leraar komt. Het is belangrijker dan ooit dat leraren helderheid krijgen over wat er van leerlingen en van hen verwacht wordt. Zonder helder doel, kun je niet goed mikken.’

Samen met het onderwijsveld

De ontwikkeling van de geactualiseerde kerndoelen en examenprogramma’s doet SLO samen met scholen, leraren en anderen uit de onderwijspraktijk. Sanne Tromp ziet het als de taak van SLO om scholen en leraren te betrekken en te ondersteunen. ‘Ik vind het belangrijk om goed te begrijpen wat de onderwijsprofessionals nodig hebben om van de nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s goed onderwijs te maken. Hoe pakt het nieuwe curriculum uit? Hoe kan SLO leraren ondersteunen wanneer ze straks daadwerkelijk met het nieuwe curriculum aan de slag gaan?’ Om dat scherp te krijgen, spreekt SLO met alle doelgroepen: van leraren en schoolleiders tot lerarenopleiders en methode- en toetsenmakers.

Themapagina: curriculum-ontwikkeling op school
“We werken niet voor de boekenkast, maar voor de leraar.”

‘We werken niet voor de boekenkast, maar voor de leraar die dagelijks in de klas staat. De veranderingen moeten zorgen dat zij goed onderwijs kunnen geven. Gaat het vernieuwde curriculum hen hierbij helpen? Daarover kunnen alle onderwijsprofessionals meedenken’, aldus Tromp. Daarnaast spreekt SLO de methode- en toetsenmakers, zodat de inhoud van lesmaterialen en toetsen zo goed mogelijk is afgestemd op de nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s.

Ondersteunend platform

Als de nieuwe kerndoelen zijn vastgesteld en door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd, is het voor Tromp nog niet klaar. Integendeel: ‘Alles wat nieuw is vraagt om tijd en inspanning. SLO ondersteunt leraren bij deze ontwikkeling.’ Waar blijkt dat uit? ‘Wij staan naast de leraar. We ontwikkelen een centraal platform waar je alles kunt vinden. De doelen, de leerlijnen voor jouw vak en leerjaar, voorbeelduitwerkingen en handreikingen.’ SLO laat goed zien hoe verschillende leergebieden met elkaar verbonden zijn. ‘Wat kan een juf of meester in groep drie al doen om te werken aan de kerndoelen in groep acht? De nieuwe doelen gaan op termijn rust en werkverlichting opleveren. Daarvan ben ik overtuigd.’ Ondertussen houdt Tromp vinger aan de pols. ‘Lukt het scholen om de nieuwe doelen te vertalen naar de praktijk? Waar is ruimte voor verbetering? Dit is geen tijdelijke opdracht’, benadrukt hij. ‘Dit is een maatschappelijke taak waar we met alle scholen de komende jaren aan zullen werken. Tijdens dit proces kunnen leraren op ons rekenen.’

Kinderen op een rij
Dit artikel is een publicatie uit het OM SLO onderwijsblad, 12-05-2024.
Aan dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden.

Verder lezen?