In deze Q&A beantwoordt Johan van Driel, programmamanager leerlijnen, drie belangrijke vragen over de ontwikkeling van leerlijnen bij de geactualiseerde kerndoelen. De leerlijnen worden ontwikkeld met voorbeeldmaterialen en bieden ondersteuning bij de vertaling en uitwerking van de kerndoelen voor het funderend onderwijs. Belangrijk voor leraren en schoolleiders om aan de slag te gaan, maar ook behulpzaam voor educatieve uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals.
“Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet speciaal onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren. Een meer officiële omschrijving is: Een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad. De leerlijnen van SLO hebben geen wettelijke status. Het zijn handvatten voor het vertalen van de kerndoelen naar een eigen schoolcurriculum. Schoolleiders en leraren kunnen zich laten inspireren door de leerlijnen, maar zijn niet verplicht om ze daadwerkelijk toe te passen.”
“Onze curriculumontwikkelaars maken de leerlijnen. Dit doen zij in verschillende stappen. Een van de stappen is om de bruikbaarheid én de opbouw te toetsen bij leraren, schoolleiders, specialisten. Als de leerlijnen in een vergevorderd stadium zijn, vragen we een grote groep schoolleiders, specialisten en leraren om feedback. Naar verwachting delen we de leerlijnen voor rekenen en wiskunde en Nederlands begin 2026 via de website van SLO.”
“Leraren en schoolleiders kunnen de leerlijnen van SLO gebruiken bij het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. We ondersteunen scholen om een antwoord te vinden op vragen als: hoe vertaal je de inhouden van de geactualiseerde kerndoelen naar een doorlopende leerlijn voor de hele school? En hoe geef je in groep 3-4 of klas 1 invulling aan je les, zodat je voldoet aan de kerndoelen in groep 8 of het einde van de onderbouw in het vo? Ook laten de leerlijnen zien hoe je aan meerdere kerndoelen tegelijk kan werken. De leerlijnen zijn geen concreet lesprogramma. Scholen mogen de leerlijnen zelf verder vertalen naar de context van hun school.”