Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden. “Scholen zijn heel betrokken bij hun onderwijsprogramma” zegt Annette van Noorel, onderwijskundige bij SLO. “Mooi om te zien dat het curriculum leeft.”
“Curriculumontwikkeling is een onlosmakelijk en noodzakelijk onderdeel van de onderwijsopdracht van scholen. De overheid stelt kaders en scholen maken keuzes in de concrete invulling vanuit de eigen identiteit en in hun eigen context. En dat zie je ook terug in de praktijk”, stelt Geesje van Slochteren, curriculumontwikkelaar bij SLO. “Scholen doen bijvoorbeeld projecten met externe partners, ontwikkelen en bieden leerstof geïntegreerd aan of schrijven modules waarmee leerlingen zelf aan de slag kunnen.”
“Scholen zijn veel bezig met onderwijsontwikkeling: minstens 80% past hun programma actief aan (figuur 1). Deze betrokkenheid is vaak ingegeven door schoolambities en kwaliteitsvraagstukken. Een breed palet van aanpassingen wordt genoemd: denk aan meer werken vanuit doelen, anders omgaan met toetsen of het zoeken naar manieren om de motivatie van leerlingen te verhogen. Landelijke beleidsontwikkelingen spelen hierbij ook een belangrijke rol, zoals de aandacht voor basisvaardigheden.”
“We zien dat deelnemers aan het onderzoek helpende factoren herkennen, zoals het hebben van een heldere visie, een gezamenlijk doel én betrokkenheid van het team. Deze factoren zijn vaak goed aanwezig op de scholen, maar in het primair onderwijs vaker dan in het voortgezet onderwijs (zie figuur 2).
Er zijn ook redenen om geen aanpassingen te doen aan het curriculum. Gebrek aan tijd, personeel en andere prioriteiten worden het meest genoemd.”
“Dankzij het onderzoek hebben we een scherper beeld van wat er op scholen gebeurt. Scholen zoeken naar manieren om hun programma’s aan te passen aan veranderende (vakinhoudelijke) inzichten, leermiddelen of onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Ze hebben behoefte aan praktische tools en inspirerende voorbeelden. SLO heeft veel dingen daarvoor in huis. Denk aan de leerlijnen bij de kerndoelen. Wij gebruiken de uitkomsten van dit onderzoek om onze producten, publicaties en tools nog beter te laten aansluiten op wat scholen nodig hebben.”
“Uit ervaring en onderzoek weten we dat een betekenisvol en logisch onderwijsprogramma het beste ontwikkeld wordt door het hele team. Samen nadenken over belangrijke keuzes in het onderwijsprogramma zorgt voor een gedeelde koers en duidelijke prioriteiten. In de onderzoeksresultaten zien we dat veel scholen die ambitie hebben.”