Leerlijnen bij de geactualiseerde kerndoelen
Actualisatie kerndoelen
Kerndoelen gelden als het landelijk curriculum voor het einde van het primair onderwijs, einde van de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (onderbouw van het voortgezet) speciaal onderwijs. De kerndoelen geven aan wat iedere leerling eind groep 8 en aan het eind van de onderbouw in het voortgezet onderwijs moet kennen en kunnen.
Meer informatie over de actualisatie van de kerndoelen?
Actualisatie
kerndoelen
Kerndoelen zijn een belangrijk voorwaarde, maar geen garantie voor goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school en in de klas. Het is aan scholen om onderwijs voor hun leerlingen te ontwikkelen dat voldoet aan de kerndoelen. Dit kan worden vastgelegd in een schooleigen curriculum. Dit is een complex en uitvoerig proces.
“De leerlijnen houden rekening met het versterken van de basisvaardigheden”
SLO ontwikkelt daarom leerlijnen. Leerlijnen geven een beredeneerde opbouw om naar deze einddoelen toe te werken. Waar de kerndoelen scholen verplichte kaders bieden, zijn leerlijnen een uitgewerkt voorbeeld. De leerlijnen houden rekening met het versterken van de basisvaardigheden.