3-5 minuten leestijd  •
Publicatie: 18 juni 2024

Basisvaardigheden & curriculumontwikkeling

Voor scholen is goed onderwijs en het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen van groot belang. Het helpt hen bij het volgen van onderwijs en bij het functioneren in onze samenleving. Een goede vertaalslag van landelijke kaders, zoals de kerndoelen, naar een schooleigen curriculum is hierbij essentieel en de rol van leraren en schoolleiders cruciaal.

Lucie Gooskens
Lucie Gooskens
Programmamanager

SLO versterkt scholen die aan de slag willen met de basisvaardigheden en curriculumontwikkeling op school met:

Basisvaardigheden en samenhang met andere vakken

Curriculum-
ontwikkeling op school 

Leerlijnen bij geactualiseerde kerndoelen 

Libreon Logo
Volwassen op plein
Carola van Dongen
Carola van Dongen
Projectleider

“We willen dat elke leraar bezig is met basisvaardigheden”

Projectleider Carola van Dongen versterkt op twaalf scholen van de stichting Librēon de basisvaardigheden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Een belangrijke maar complexe uitdaging. Hoe kan Carola de scholen het beste ondersteunen en welke kennis en materialen van SLO kan zij daarbij inzetten? vraagt Lucie Gooskens (programmamanager bij SLO) zich af.

Lees het volledige artikel

Basisvaardigheden

SLO ondersteunt het onderwijs door de ontwikkeling van basisvaardigheden in kaart te brengen. En door kennis en praktische handreikingen te ontsluiten die leraren en scholen gericht kunnen inzetten bij het versterken van de basisvaardigheden.

Factsheets, stappenplannen en adviezen

Bijeenkomsten

Kinderen schoolplein

Probeer jij samen met SLO de teamgidsen taal-Nederlands en rekenen en wiskunde uit?

De teamgidsen voor taal-Nederlands en rekenen en wiskunde ontwikkelen we door voor het po en de onderbouw van het vo. Wil je als school feedback geven en bijdragen aan deze doorontwikkeling?

Mail ons

Leerlijnen bij de geactualiseerde kerndoelen

Kerndoelen zijn een belangrijk voorwaarde, maar geen garantie voor goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school en in de klas. Het is aan scholen om onderwijs voor hun leerlingen te ontwikkelen dat voldoet aan de kerndoelen. Dit kan worden vastgelegd in een schooleigen curriculum. Dit is een complex en uitvoerig proces.

“De leerlijnen houden rekening met het versterken van de basisvaardigheden”

SLO ontwikkelt daarom leerlijnen. Leerlijnen geven een beredeneerde opbouw om naar deze einddoelen toe te werken. Waar de kerndoelen scholen verplichte kaders bieden, zijn leerlijnen een uitgewerkt voorbeeld. De leerlijnen houden rekening met het versterken van de basisvaardigheden.

Dit artikel is een publicatie uit het OM SLO onderwijsblad, 12-05-2024.
Aan dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden.
Vergadering

Lees ons eerder gepubliceerde artikel: