“Toch kwam ik als docent Russische en Oost-Europese geschiedenis voor studenten in de collegezaal terecht, aan de Universiteit Leiden. Ik ontdekte daar wat onderwijs geven betekent. Hoe mooi het is om kennis over te dragen en studenten te helpen iets te doen met die kennis. Om anderen te begeleiden in hun zoektocht, in dit geval het ontdekken van de geschiedenis. ”
De val van de muur
“In die tijd, het was eind jaren tachtig, was ik veel bezig met de geschiedenis en de ontwikkelingen in Midden- en Oost-Europa, ik ben geboren in Tsjecho-Slowakije. Er gebeurde op dat moment van alles in Midden-Europa. Toen viel eind 1989 de Berlijnse Muur. Ik wilde iets doen, ook vanwege mijn afkomst, mijn steentje bijdragen aan al die veranderingen. ”
Onderwijs opbouwen
“Ik maakte dan ook de overstap naar de wereld van internationalisering op het gebied van hoger onderwijs. Zo werkte ik op een gegeven moment bij Nuffic in Den Haag in een project voor de Raad van Europa en UNESCO en belandde in 1995 in Bosnië, drie maanden na de oorlog. In een gepantserde auto reed ik door de kapotgeschoten straten van Sarajevo. En daar, te midden van de puinhopen hing een waslijntje met witte was dat heen en weer wiegde in de wind. Dat raakte me zo.
Ik kwam op het ministerie en voelde me bijna bezwaard dat ik daar was met mijn expertise van het waarderen en vergelijken van hoger onderwijsdiploma's, terwijl de problemen zo groot waren. Wat kon ik bijdragen? Maar de ambtenaren legden mij uit dat een miljoen Bosniërs die drie jaar in het buitenland onderwijs hadden genoten nu weer terugkwamen, en dat men moest weten wat ze exact hadden gedaan, zodat die kennis en ervaring goed benut kon worden voor de wederopbouw van het land. Toen realiseerde ik me dat wat ik deed er wel degelijk toe deed. Maar bovenal realiseerde ik mij weer eens hoe cruciaal onderwijs is.”
Mijlpalen
“Ik kwam in 2016 bij SLO terecht, in het hart van het onderwijs. In 1975 werd SLO opgericht, en sinds 1997 is het een private stichting met een wettelijke taak: de kwaliteit van het curriculum borgen. Een belangrijke mijlpaal was 2021 toen SLO de opdracht kreeg om het gehele curriculum te actualiseren.
Het curriculum is van iedereen, maar wie is dan verantwoordelijk? Uiteraard het Ministerie van Onderwijs. Maar wij zijn de hoeder ervan, hebben een regierol. We werken samen met experts en professionals uit het onderwijsveld om het curriculum vorm te geven. Het is een rol waarin wij onze toch wel unieke expertise verbinden aan de schoolpraktijk en aan de samenleving. Dit typeert ons als expertisecentrum voor curriculumontwikkeling.
Moment van trots
“Op het SLO-congres in november 2024 kwam alles samen voor mij. We lieten aan 1.500 onderwijsprofessionals zien wat we samen met hen doen en waarom het ertoe doet. Een momentje van trots. Het fundament van het onderwijs in Nederland – wat het waard is om te leren en waarom – bepalen we samen met die professionals. Dat is onze kracht en ambitie.
We willen beter zicht krijgen op hoe het curriculum gebruikt wordt in de klas. Weten wat wel werkt en wat niet, om dat weer mee te nemen in de ontwikkeling op landelijk niveau. We willen scholen ondersteunen bij de implementatie van het geactualiseerde curriculum. Wij maken daarvoor ondersteunende materialen, voorbeelden en tools. En we willen onze expertise overdragen. Zodat scholen zelf aan de slag kunnen.
Daarnaast is het onze ambitie om regisseur te zijn van het proces van periodiek onderhoud van het curriculum. Met een onderhoudskalender zodat scholen en anderen weten wanneer welk vak aan de beurt is, want dat zorgt voor rust en regelmaat. En met een loket waar onderwijsprofessionals suggesties voor het curriculum kunnen doen.”
Luisteren, verbinden en vooruitdenken
“In de toekomst ziet het onderwijs er vast anders uit. Meer vakoverstijgend vermoed ik, al zullen vakken een rol blijven spelen. Het is een inkopper, maar A.I zal een belangrijke speler zijn. Misschien krijgen ‘een leven lang ontwikkelen’ en de praktische context van leren eindelijk écht prioriteit. Wat ik zeker weet, is dat SLO zich moet blijven aanpassen aan wat de maatschappij en het onderwijs nodig hebben. We zijn slim genoeg. Het is de kunst heel goed open te staan voor dat wat de maatschappij vraagt en voor alle (technologische) ontwikkelingen. En dat allemaal bij elkaar te brengen. Luisteren, verbinden en vooruitdenken. “
‘Onderwijs verandert de wereld’
“Mijn droom is dat scholen ons zien als een partner. Niet als een verlengstuk van de overheid, maar als een organisatie die waarde toevoegt. De uitspraak van Nelson Mandela wordt vaak aangehaald, en hij heeft gelijk: ‘Onderwijs is het krachtigste wapen om de wereld te veranderen.’ Die waarheid drijft ons. Met alles wat we doen, dragen we bij aan beter onderwijs. Daar ligt ons hart. En daar ligt ook mijn hart.”